Деякі європейські страхові компанії заявили, що перестануть покривати ризики при польотах у повітряному просторі України після повідомлень у західних ЗМІ про можливе повномасштабне вторгнення Росії вже цього тижня. Кабінет міністрів запевнив, що Київ готовий взяти на себе фінансові зобов’язання щодо безпеки польотів, і небо закрите не буде. Корреспондент.net розповідає подробиці.
З чого почалося
У суботу, 12 лютого, з’явилося повідомлення, що авіакомпанія KLM (Нідерланди) припиняє польоти в Україну. Зокрема, було скасовано вечірній рейс до Києва. Зазвичай KLM виконує рейси до української столиці двічі на день.
Уряд Нідерландів закликав громадян країни покинути Україну якнайшвидше через ескалацію напруги.
Наступного дня стало відомо, що українська авіакомпанія SkyUp не змогла завершити рейс маршрутом Мадейра – Київ (Фуншал – Бориспіль), оскільки лізингодавець заборонив літакам входити в повітряний простір України. Внаслідок цього літаку довелося сісти в аеропорту Кишинева.
У прес-службі авіакомпанії уточнили, що лізингодавець – резидент Ірландії – повідомив про негайну заборону на вліт літака з бортовим номером UR-SQO у повітряний простір України. На всі прохання SkyUp та державних структур власник літака відмовив категорично – саме в той час, коли літак уже летів до Києва.
Пізніше SkyUp повідомила про зупинення продажу квитків на рейси 14, 15 та 16 лютого. За даними компанії, відразу кілька лізингодавців вимагали якнайшвидше вивезти літаки до країн ЄС.
Тим часом, народний депутат Олексій Гончаренко повідомив, що повітряний рух у небі над Україною може бути призупинено вже 14 лютого з 16:00, оскільки одна з найбільших страхових компаній припинила страхувати цивільні літаки, що перебувають у повітряному просторі нашої країни. Він не уточнив, звідки в нього така інформація, пославшись на джерела.
Нардеп висловив припущення, що заборона діятиме протягом одного-двох тижнів.
Що вирішив Кабмін
Уряд зібрався на екстрене засідання увечері в неділю, 13 лютого, на якому ухвалив рішення виділити Міністерству інфраструктури кошти з резервного фонду держбюджету у сумі 16,6 мільярда гривень для забезпечення безпеки польотів в українському повітряному просторі.
Кошти зберігаються на окремому ескроу-рахунку міністерства та за необхідності будуть використані для потреб страхових компаній, компаній-перестраховиків, лізингових компаній та авіаперевізників.
“Україна готова брати на себе фінансові зобов’язання за безпеку літаків в українському повітряному просторі. Зокрема, вже від завтра ми починаємо гарантувати реальними грошовими коштами фінансові зобов’язання лізингових компаній”, – повідомив глава відомства Олександр Кубраков.
Він додав, що виділені кошти покривають страхові випадки, як мінімум, для 23 повітряних суден.
“Українське небо залишається відкритим, більшість польотів в Україну та з неї здійснюються у штатному режимі. Ми на постійному зв’язку з нашими міжнародними партнерами та українськими компаніями для попередження будь-яких можливих кризових ситуацій”, – наголосив міністр.
Не використані кошти з цього рахунку будуть спрямовані назад до державного бюджету.
Що зараз відбувається
Міжнародний аеропорт Бориспіль повідомив, що “працює у штатному режимі, забезпечуючи безпеку та високий рівень авіабезпеки в повному обсязі”. Водночас в аеропорту попередили, що розклад може змінюватись.
За інформацією Мінінфраструктури, більшість авіакомпаній продовжують роботу без жодних обмежень. Зокрема, 29 іноземних авіакомпаній виконують польоти із 34 країн світу. Лише у деяких перевізників “виникають складнощі, пов’язані з коливаннями на ринках страхування”, зазначили у відомстві.
“Ринки страхових послуг, як і ринки капіталу, вразливі до інформаційного поля. Очікуємо, що вже найближчим часом ситуація стабілізується. Для цього уряд, Офіс президента та наші міжнародні партнери розробляють спільні рішення. У разі потреби держава забезпечить повернення всіх громадян України з -за кордону”, – пояснив Кубраков.
Разом з тим, 14 лютого стало відомо, що авіакомпанія Norwegian ухвалила рішення не літати над Україною. У компанії пояснили, що це пов’язано із “комплексною оцінкою безпеки”. Рішення діятиме “до особливого розпорядження”.
Водночас авіакомпанія Скандинавські авіалінії (SAS), яка виконує регулярні щотижневі рейси вівторками Осло – Київ, заявила, що не планує змінювати розклад або скасовувати польоти.
Також 14 лютого авіакомпанія Міжнародні авіалінії України повідомила, що виводить літаки за кордон на вимогу лізингодавців.
“МАУ на вимогу лізингодавців відправляє п’ять літаків Boeing 737-800 до Іспанії за умови збереження інших повітряних суден у флоті компанії. Крім цього, два літаки авіакомпанії відправляються на планове технічне обслуговування двигунів до Белграду”, – повідомила прес-служба компанії.
За даними видання Avianews, лізингодавці вимагали повернути 23 літаки, які перебувають у розпорядженні трьох українських авіакомпаній – МАУ, SkyUp та Bees Airline.
Нагадаємо, наприкінці січня три європейські авіакомпанії – швейцарська Swiss, австрійська Austrian Airlines та нідерландська KLM – відмовилися від нічної стоянки своїх літаків у Києві, змінивши графік польотів. Вони пояснили це загрозою можливого російського вторгнення.
Новини від Корреспондент.net в Telegram. Підписуйтесь на наш канал https://t.me/korrespondentnet
Джерело: https://ua.korrespondent.net/business/economics/4447219-nebo-vidkryte-kabmin-harantuie-bezpeku